Zavarivanje aparati aparat za varenje varenje aparat za zavarivanje zavarivanje reglaza trapa auto limar oprema za servis auto servis oprema za auto servis alati alati za servis alati za auto servis auto servis auto » Tehnike zavarivanja »

PULSE MIG??

Evo malo istorijskog backgrounda o pulsnom zavarivanju... doslo je do sticanja iz nekoliko pravaca:

Japan: ... je energetski siromasna zemlja. Nema gorivo, gasove, pa tako ni argon. Zato japanci svoje zavarivanje baziraju na cistom CO2. (ne treba se cuditi onda zasto su im punjene zice koje rade u cistom co2 medju najboljima na svetu...). A japanci su vec decenijama maheri u elektronici. Pa je logicno da su razvijali i razvili jako dobar i "hardver" i "softver" za sto bolji i perfektniji luk pri CO2 zavarivanju, tj jasno je da su imali vrhunsko znanje o kontroli elektricnog luka elektronikom...

Evropa: Zavarivanje impulsnim lukom je poznato jos iz 1970 i neke, ali komercijalno je bilo neprimenljivo... Medjutim u auto industriji u Evropi je pocela masovna primena pocinkovanih karoserija. Bila su dva resenja. Zavarivati celicnom zicom, pri cemu se unistava cink, a onda prskati to mesto nekim cink sprejom, farbom sa cinkom i sl... Ili zavarivati nerdjajucom zicom, uz zelju da se ne unisti cink... I resenje je nadjeno u impulsnom zavarivanju (nizi unos toplote-nema destrukcije cinka) i zavarivanje koroziono otpornom zicom iz klase 97%Cu+3%Si... I onda je krenuo bum u auto industriji u smislu primene CuSi3 zice i pulsnih MIG aparata. Cene su isle dole, pa su jos neki nasli primenu (ali stvarno)... Medjutim komercijalsti su nastupali sa markentiskom pricom, lampionima, itd i uspeli su mnoge da ubede da moraju da imaju pulsni aparat i mnogi su kupili iako im realno nije bio potreban...

Tekst preuzet sa http://www.elitemadzone.org/t311641-1-Zavarivanje-aluminijuma-spreju4

USA: Tamo su bogati, pa im argon nije problem, cak ni helijum... Tamo je decenijama vladao legenda medju proizvodjacima = Miller. Radilo se o klasicnim MIG/MAG aparatima, zavarivanje u spreju i kratkom spoju, i Miller je to doveo do apsolutne perfekcije. Aparati su bili robusni i kvalitetni i retko su se kvarili... A kada su se pokvarili, mogao je i bukvalno "vodoinstalater" da ih popravi, delova je bilo uvek i svuda, bili su jeftini, tj firma nije zelela da dere kupce svojih aparata na popravkama i rezervnim delovima (npr... mi smo jednom prodali jedan specijalni dodavac za punjenu zicu za navarivanje. Uz aparat smo kupcu dali i semu elektrike... bili smo kritikovani od strane servisera, jer su nam objasnili da se to kupcu ne sme davati, jer ce kupac onda moci mozda sam da popravlja jer je prosta sema, pa mi ostadosmo bez 'leba...)...
...A japanci da bi prodavali svoje automobile u USA, morali su da otvore svoje fabrike u USA. Kada su ih otvorili opremili su ih japanskim masinama i japanskim aparatima za zavarivanje... Ali posto su u USA radili sa argonom... oni su svoje aparate elektronski prilagodili argonu... I to su jako dobro uradili... A u auto industriji ima puno limova i tankih delova i puls se tu pokazao korisnim. I onda su klasicni USA proizvodjaci dosli u problem jer su u toj kampanji optuzeni da imaju "tehnoloske zastarele" proizvode i dzabe su ubedjivali opstu populaciju da im ne trebaju pulsni aparati. I svi americki proizvodjaci su poceli da kupuju japanske aparate. Dalje japanski roboti su takodje priznati kao vodeci u svojim klasama, pa su isporucioci robotskih celija uz robot isporucivali japanski aparat za zavarivanje... japanski Panasonic i OTC su poceli takodje sa svojom marketinskom pricom i narod poceo da kupuje masovno... Zato su USA proizvodjaci morali da kupe licence i da krenu da prave nesto sto je bila novina za njih... I tu su poceli da prave lose proizvode, koji su se kvarili itd i reputacija im je dosla u pitanje...

Evropa: ...a onda su italijani poceli da jeftino nabavljaju invertore u Japanu, Kini, Tajvanu i sl i cena pulsnih aparate je postala relativno prihvatljiva a veliki igraci su takodje morali da spuste cene...

I? Pa jednom komercijalisti je bolje da proda aparat od 6000EUR nego onaj od 2500EUR. Veca je razlika u ceni, procenat od prodaje skupljeg je veci od prodaje jeftinijeg, ovaj elektronski se kvari mnogo lakse i cesce od tradicionalnih, i ne moze bas svako da ga popravi, pa dalje postoji monopol na rezervne delove... (a popravka se cesto svodi na bukvalno izvadi karticu i ubaci novu i opali cenom po usima)... Pa onda, kupci se bas ne razumenju u zavarivanje pa prihvataju pricu da onaj od 2500 EUR ne moze nesto da uradi iako moze...

Realnost je da za crni celik puls nije potreban. Za nerdjajuci celik ja bih rekao da nije... Za aluminijum jeste za tanje limove od 2-3 mm, i za rad u prisilnim polozajima... Za bronzu tanku jeste. Za pocinkovane limove jeste. Za navarivanja legurama nikla i kobalta, iskustvo kaze da jeste... Za spajanje bronze i celika jeste. Za materijale osetljive na unos toplote, jeste... Pa ko stvarno ima potrebu da kupi pulsni aparat treba i da ga kupi... a ostali neka dobro razmisle... Na kraju tanki delovi se najbolje rade TIG-om.
U Srbiji, sam sreo svega par firmi kojima je puls potreban. Izdvojio bih npr livce koji rade skulpture od bronze. Zavarivanje TIG-om im je tesko i dosadno... Klasican MIG, u spreju zahteva jak aparat i mogu se raditi samo debeli komadi... Za njih je puls perfektan izbor... Ali vecina ostalih koje sam sreo nije imala potrebu za pulsnim aparatom. A mnogi i prave greske, po principu kada sam kupio pulsni aparat 'ajde da mi ne propadne, pa crni celik svih debljina zavaruju u pulsu... Ne shvatajuci da je puls za debljine preko 4 mm hladan, da ne daje dovoljnu penetraciju i da jedino sprej je adekvatan postupak. Neki se pravdaju radom pulsom u vertikali sa vecim strujama... Ali za vertikalu je neprikosnovena punjena zica na klasicnom aparatu (cak mnogi pulsni aparati lose rade punjenu zicu jer im invertorom stvorena kriva napona ima veliki pad pri vecim amperazama)... neki se pravdaju time da u pulsu koriste jeftiniji precnik (uvek je 1.2 jeftiniji od 1.0 ili 0.8 mm)... Po meni to nije usteda koja opravdava vise nego dupli trosak od nekoliko hiljada EUR...